Hovedregel om offentlighet
Hovedregelen er at alle saksdokumenter kommunen sender og mottar er offentlige. 
 
Kommunens postlister/postjournal
Kommunens inngående og utgående post registreres daglig i henhold til regler i Forskrift til offentleglova av 17.10.2008 (arkivforskriften). Inngående post i kommunens generelle sak- og arkivsystem fordeles til saksbehandlere som har ansvar for den videre oppfølging og behandling av saken.

Postlistene er offentlig, og publiseres på internett to virkedager etter at post er registrert. I de tilfeller det ikke er mulig å registrere et dokument i postlisten uten å røpe opplysninger som er undergitt lovhjemlet taushetsplikt vil slike opplysninger være utelatt, jfr. arkivforskriften § 2-7, 3. ledd.

I postlisten finner du en oversikt over arkivverdig post som har kommet inn eller gått ut fra Lillehammer kommune.

Unntatt offentlighet
Enkelte dokumenter er markert med "unntatt offentlighet" (u. off.) i postjournalen. Dette betyr at det er gjort en foreløpig vurdering som tilsier at dokumentet ikke er offentlig tilgjengelig. Dette betyr ikke at det er tatt en endelig avgjørelse. Selv om et dokument eller informasjon om et dokument er unntatt offentlighet, hender det av og til at man på bakgrunn av en konkret innsynsbestilling ser at det likevel kan gis innsyn i hele eller deler av dokumentet. Hvis det er opplysninger i et enkelte dokument som i medhold av lov eller forskrift er undergitt taushetsplikt vil disse opplysningene bli unntatt fra dokumentet. Dersom dette medfører at dokumentet blir misvisende i forhold til opprinnelig innhold, eller at de unntatte opplysningene utgjør den vesentligste del av dokumentets innhold kan dokumentet i sin helhet unntas fra offentlighet, jfr. Offentleglova § 12. Også en rekke andre dokumenter kan unntas fra offentlighet etter nærmere bestemmelser i Offentleglova kap 3, og Forskrift til offentleglova av 17.10.2008. Dokumenter som er unntatt offentlighet har som oftest Avs/Mot og deler av Innholdsteksten sladdet med ********.

Innsyn
Publikum kan be om innsyn i dokumenter og saker. Dersom dokumenter inneholder taushetsbelagte opplysninger, vil disse bli sladdet før vi gir innsyn i dokumentet. Du kan be om innsyn ved å kontakte oss pr. e-post, telefon, på selve postlisteskjemaet  eller ved personlig fremmøte. Kopi sendes pr. e-post eller pr. post. Kopi av dokumenter vil du som hovedregel få gratis, jfr. offentleglova § 8.

Klage over kommunens avslag om innsyn
Dersom du får avslag på begjæring om innsyn i dokumenter kan du klage på avslaget. En slik klage sendes kommunen for forberedende behandling og oversendelse til Fylkesmannen, jfr. Offentleglova kap 4.