Økonomisk rådgivning

Generelt

Beskrivelse

Har du betalings- eller gjeldsproblemer, kan kommunen gi deg økonomisk rådgivning. Du skal etter beste evne selv forsøke å komme fram til en ordning med de du skylder penger. Men du kan få hjelp til å sette opp et realistisk budsjett, forhandle med kreditorer og inngå en gjeldsordningsavtale. Nav har også opprettet en landsdekkende telefontjeneste som skal gi enkel veiledning (se lenke i brosjyrefeltet).

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

Gjeldsbrosjyre - en veiledning fra Jussbuss
Økonomirådstelefonen i Nav
Håndbok om helse- og sosialtjenesten i kommunen
aaa

Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

For at du skal få best mulig hjelp fra rådgiveren, er det viktig at rådgiveren får nok informasjon til å danne seg et korrekt og helhetlig bilde av økonomien din. Slike opplysninger kan være

  • Siste ligningsattest
  • Saldo på alle konti
  • Kopi av husleie- eller fremleiekontrakt for dokumentasjon av boutgifter
  • Lønnsinntekter og trygdeytelser de siste tre månedene
  • Dokumentasjon på eventuell bostøtte
  • Opplysninger om lån, kredittgjeld osv.
  • Kvittering for betalt husleie og strøm
  • Utgifter i til lege, fysioterapeut, kiropraktor, tannlege osv.
  • Utgifter til barnehage, SFO eller annen barnepass
  • Utgifter til forsikring
  • Opplysninger om innskudd i spareordninger

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig.

aaa

Kontakt oss

Avdeling:
Nav Lillehammer
Telefon:
61 41 83 00
Postadresse:
Postboks 986 2626 LILLEHAMMER
Besøksadresse:
Elvegata 19 2609 LILLEHAMMER

Andre opplysninger

Dato oppdatert
2012-12-20 09:02
Gyldig fra
2011-05-05
Gyldig til
2013-03-31
Del |