Kommunen har en felles plan for godt læringsmiljø(link nederst i artikkelen)

Noen punkter fra planen:

Mål

  • Kommunen og den enkelte skole har et forsvarlig system som sikrer elevenes rettigheter etter Opplæringsloven § 9A.
  • Skolelederne i Lillehammer sørger for at deres skole driver et systematisk, kontinuerlig og kunnskapsbasert arbeid for å fremme elevenes helse, trivsel og læring.
  • Skolene har god praksis i å utvikle og opprettholde et godt og inkluderende læringsmiljø.
  • Alle ansatte på skolen tar et ansvar for å utvikle og opprettholde er godt og inkluderende skolemiljø.
  • Skolene involverer råd og utvalg i arbeidet.

Kjennetegn på et godt læringsmiljø

  • Det er gode relasjoner mellom elevene.
  • Det er trygge relasjoner mellom elev og lærer.
  • Læreren har tydelig og god ledelse av klasser og læringsarbeid.
  • En felles forståelse av normer og regler i skolen.
  • Alle ansatte har et åpent elevsyn og tydelige forventninger til læring.
  • Et godt fysisk miljø for alle i skolen.
  • Et samarbeid mellom hjem og skole som kjennetegnes av medvirkning og åpenhet.

Skolen har hovedansvaret for arbeidet med trygt og godt læringsmiljø. Skolekontoret bidrar og støtter skolene i dette arbeidet.

 

Kilder/dokumenter:
Strategiplan for barnehage og skole 2018 – 2021
Godt læringsmiljø i Lillehammer-skolen, overordnet plan
Merknader til Opplæringslova kap.9A-2
Opplæringsloven kap.9A

Lov om likestilling og forbud mot diskriminering