TjenesterVis mer
Dagaktivitet ved Lillehammer helsehus
Generelt om tjenesten
Alternativt navn
DagsenterBeskrivelse
Et dagtilbud gir deg mulighet for å delta på ulike aktiviteter eller rehabiliteringstiltak.
Dagtilbud er ikke en lovpålagt tjeneste, men kan ytes for å dekke et hjelpebehov som gir rett til tjenesten etter lov om sosiale tjenester i Nav.
Dagaktivitetstjenesten ved Lillehammer helsehus er oppe på dagtid mandag til fredag. Tjenesten kan tildeles en eller flere dager pr. uke. Den inkluderer 2 måltider, sosiale aktiviteter, muligheter for hvile i eget hvilerom og bistand til personlig hygiene, sårskift o.l. etter behov. Tjenesten innbærer også transport tur/retur eget hjem i minibuss med ledsager.
Målgruppe
Eldre, funksjonshemmede, personer med psykiske lidelser m.m.
Dagaktivitetstjenesten er et tilbud til hjemmeboende personer som har behov for aktivisering, tilsyn og omsorg for å kunne bli boende lengre hjemme.
Pris for tjenesten
Dagsenter koster kr 85, - for hver dag tjenesten tildeles. Du må betale selv om du ikke benytter plassen hver dag du er tildelt den.Det sendes samlet regning etterskuddsvis en gang pr. måned.
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Lover og forskrifter
Dagtilbud er ikke en lovpålagt tjeneste, men kan ytes for å dekke et hjelpebehov som gir rett til tjenesten etter lov om sosiale tjenester i Nav. Se blant annet sosialtjenesteloven § 12.
Lover
ForvaltningslovenSosialtjenesteloven
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven
Forskrifter
Forskrift om egenandel for helse- og omsorgstjenester___
Skjema
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om dagopphold, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Vedlegg
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen andre som søker for deg.
Søknaden sendes til
Lillehammer kommune ved
Tildelingsenheten for helse og sosialtjenester
Postboks 986
2626 Lillehammer
postmottak@lillehammer.kommune.no
Saksbehandling
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til fylkesmannen (hvis tjenesten ytes etter sosialtjenesteloven) eller til kommunens egen klagenemnd, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Kontaktinformasjon
Kontaktavdeling
Avdeling: | Tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester |
Telefon: | 61 05 05 48 |
Epost: | postmottak@lillehammer.kommune.no |
Postadresse: | Postboks 986 2626 LILLEHAMMER |
Besøksadresse: | Storgata 51 2609 LILLEHAMMER |
Ansvarlig enhet
Avdeling: | Tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester |
Telefon: | 61 05 05 48 |
Epost: | postmottak@lillehammer.kommune.no |
Postadresse: | Postboks 986 2626 LILLEHAMMER |
Besøksadresse: | Storgata 51 2609 LILLEHAMMER |
Åpningstid: | 0800-1530 |
Andre opplysninger
Oppdatert: | 2019-01-24 14:22 |
Gyldig fra | 2011-06-23 |
Gyldig til | 2018-12-31 |