eFaktura og AvtaleGiro

Når eFaktura er valgt, kommer fakturaen rett til din nettbank. Der må du gjøre en aktiv handling i nettbanken for å betale denne.  

Dersom du ønsker å ha et automatisk trekk på bankkontoen din ved forfall når du får faktura fra f.eks kommunen, kan du velge å opprette AvtaleGiro for disse fakturaene. Her kan du lese mer om hvordan du oppretter avtalegiro i DNB, Nordea, Sparebank1

Dersom du ikke lenger ønsker å ha efaktura eller avtalegiro, må denne avtalen sies opp i din egen nettbank. Ta eventuelt kontakt med din bankforbindelse for råd og veiledning her.

Du må imidlertid være oppmerksom på at dersom du en gang betaler en faktura fra kommunen for andre (f.eks barn som studerer, foreldre, ektefelle), og huker av for å opprette eFaktura-avtale eller avtalegiro på denne, vil fakturaen fra kommunen til vedkommende også neste gang komme som eFaktura eller avtalegiro til deg. Det er mange som ikke er klar over dette, og ikke skjønner hvorfor kommunen nå sender fakturaen feil. De kontakter kommunen for å få hjelp til å ordne opp. Vi har dessverre ingen mulighet for rette opp, da dette er en avtale som kunden selv har opprettet i sin nettbank.

Endringer i eFaktura og AvtaleGiro
Kunden må selv rette opp eller gjøre endringer i sin nettbank, eller ta kontakt med egen bank for hjelp til å avslutte eller endre en eFaktura-avtale eller AvtaleGiro.

Digipost

Dersom du har opprettet en digital postboks som heter Digipost, vil fakturaer fra kommunen og andre offentlige instanser havne her med mindre du har valgt å få fakturaen din direkte i banken via eFaktura eller avtalegiro. Har du opprettet Digipost vil du også motta brev fra offentlige myndigheter her.
 

Dersom du ikke lenger ønsker å ha Digipost, kan du velge å si opp din Digipost. Du må da være klar over at dette også vil medføre at brev etc. fra offentlige instanser heller ikke vil bli sendt deg i Digipost.

Her finner du mer informasjon om Digipost

Vipps

Dette er et valg som du som kunde har gjort i VIPPS-appen din. Det vil si at du har åpnet opp for å betale regninger i VIPPS-appen.

Du har ikke mulighet for å velge hvilke leverandører som du vil motta fakturaer på i VIPPS-appen dersom du først har aktivert dette. Du vil da motta faktura i VIPPS-appen fra alle leverandørene som har inngått avtale om VIPPS-faktura, også fakturaer fra kommunen.

Det er mange som ikke er klar over dette, og ikke går inn i VIPPS-appen og betaler faktura som kommer der. Det medfører at det blir sendt ut purring og inkassovarsel dersom faktura ikke blir betalt til forfall. Det kan være lurt å sjekke hvilke innstillinger som ligger inne i VIPPS-appen din for å være sikker på at det som står der er de valgene du virkelig vil ha. Vær også oppmerksom på at innstillingene kan endres seg ved oppdatering av appen.

Dersom du ikke lenger ønsker å motta fakturaer via VIPPS, må du selv gå inn i VIPPS-appen og der lukke valget om å motta fakturaer via Vipps.