Hjemmesykepleie
Generelt om tjenesten
Målgruppe
Hjemmesykepleien gir pleie og omsorg til syke og funksjonshemmede i eget hjem. Tjenesten kan for eksempel omfatte sårbehandling, personlig stell og medikamenthåndtering.
Tjenesten er gratis og en lovpålagt tjeneste.
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om hjemmesykepleie, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Alle som bor eller oppholder seg i kommunen har rett til hjemmesykepleie.
Pris for tjenesten
Tjenesten er gratis.
Lover og forskrifter
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-1 og 3-2. Se også pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 7.
Lover
ForvaltningslovenHelse- og omsorgstjenesteloven
Helsepersonelloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
Forskrifter
Forskrift om habilitering, rehabilitering og koordinatorKvalitetsforskrift for pleie- og omsorgstjenestene
Verdighetsgarantiforskriften
___
Skjema
Vedlegg
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Søknaden sendes til
Lillehammer kommune ved
Tildelingsenheten for helse -og sosialtjenester
Postboks 986
2626 Lillehammer
https://www.lillehammer.kommune.no/skjema-a-aa.410055.no.html (Helse-og omsorgstjenester)
Saksbehandling
Saksbehandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, kan du klage videre til helsetilsynet i fylket.
Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen sender du til kommunen eller direkte til tjenesteyteren.
Kontaktinformasjon
Kontaktavdeling
Avdeling: | Tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester |
Telefon: | 61 05 05 48 |
Epost: | postmottak@lillehammer.kommune.no |
Postadresse: | Postboks 986 2626 LILLEHAMMER |
Besøksadresse: | Storgata 51 2609 LILLEHAMMER |
Andre opplysninger
Oppdatert: | 2021-02-16 10:22 |
Gyldig fra | 2011-06-23 |
Gyldig til | 2021-02-16 |