logo for ikomm

Ikomm endrer endepunktssikring

Ikomm endrer nå sin løsning for endepunktsikring, herunder antivirusløsning. Hensikten med dette er å legge til rette for bedre å kunne takle et økende trusselbilde. Innføringen vil også gi muligheter for på sikt å kunne tilby differensiert sikkerhetsfunksjonalitet for organisasjoner med ulikt behov.

Viktig nytt i saken pr. 15.2.

Ikomm melder om at det fortsatt er mange som ikke har vært tilknyttet arbeidsgivers nett (via kabel eller wifi), sånn at de får oppdatert antivirusløsning på sin PC.
Fristen for oppdatering er utvidet til f.k fredag 19.2.

Pc’er som ikke er oppdatert etter 19.2 vil få avinstallert sin Trend Antivirus og erstattet denne med standard Microsoft Defender. 
Bakgrunnen for dette er at Ikomm sin avtale med Trend (tidl. leverandør) går ut, og at PC’ene må sikres. Når disse PC’ene senere kobles til arbeidsgivers nett vil de automatisk få erstattet MS Defender med den nye standard antivirusløsningen, Check Point.

Ønsker du å kontrollere om du har rett antivirusløsning, gjør du flg:
 
- Nederst til høyre på pc-skjermbilde finnes en hake som peker oppover – klikk på denne
- Klikk så på ikonet Windows sikkerhet.  Er du usikker på hvilket ikon – hold musepekeren over ikonet.
- Klikk så på ikonet virus og trussel beskyttelse
- Har du rett antivirus – skal det stå Check Point anti maleware.

--------------

Ikomm vil i løpet av januar -21 rulle ut den nye endepunktsikkerhetsklienten, Check Point Sandblast – Agent, til alle klienter tilknyttet vår løsning.

Check Point-løsningen  overtar for Trend Antivirus som brukerne er kjent med på klienten i dag.

Hvordan vil dette påvirke brukerne:

  • Installasjonen av programvaren blir gjennomført automatisk, i bakgrunnen, uten at bruker trenger å gjøre noe. Brukeren vil kunne arbeide som før.
    • For at installasjonen skal kunne gjennomføres, må klienten være tilkoblet kontornettverket en gang mellom 4. – 31. januar.
  • Ved første gangs bruk, etter installasjon, vil systemet iverksette en total /initiell skanning av klienten. Dette vil kunne medføre at klienten oppfattes som noe «treg/svakere brukerrespons» i ca 1 time.
  • Denne nye løsningen vil kunne trigge på forskjellige sikkerhetshendelser utover vanlig virusinfeksjon. Den vil eksempelvis sjekke alle innlogginger på web-baserte tjenester og kontrollere disse mot falske påloggingssider. Brukeren vil da kunne oppleve å få opp meldingsvinduer på skjermen om disse er trygge eller ikke (se eksemplet under). Om brukeren er usikker på innholdet i en melding som dukker opp, så ta kontakt med Ikomm Servicedesk.

Endepunktsløsning.png

Om det oppleves problemer i etterkant av installasjonen så ta kontakt med Ikomm Servicedesk.