Kommunen har en felles plan for godt læringsmiljø(link nederst i artikkelen)
Noen punkter fra planen:
Mål
- Kommunen og den enkelte skole har et forsvarlig system som sikrer elevenes rettigheter etter Opplæringsloven § 9A.
- Skolelederne i Lillehammer sørger for at deres skole driver et systematisk, kontinuerlig og kunnskapsbasert arbeid for å fremme elevenes helse, trivsel og læring.
- Skolene har god praksis i å utvikle og opprettholde et godt og inkluderende læringsmiljø.
- Alle ansatte på skolen tar et ansvar for å utvikle og opprettholde er godt og inkluderende skolemiljø.
- Skolene involverer råd og utvalg i arbeidet.
Kjennetegn på et godt læringsmiljø
- Det er gode relasjoner mellom elevene.
- Det er trygge relasjoner mellom elev og lærer.
- Læreren har tydelig og god ledelse av klasser og læringsarbeid.
- En felles forståelse av normer og regler i skolen.
- Alle ansatte har et åpent elevsyn og tydelige forventninger til læring.
- Et godt fysisk miljø for alle i skolen.
- Et samarbeid mellom hjem og skole som kjennetegnes av medvirkning og åpenhet.
Skolen har hovedansvaret for arbeidet med trygt og godt læringsmiljø. Skolekontoret bidrar og støtter skolene i dette arbeidet.
Kilder/dokumenter:
Strategiplan for barnehage og skole 2018 – 2021
Godt læringsmiljø i Lillehammer-skolen, overordnet plan
Merknader til Opplæringslova kap.9A-2
Opplæringsloven kap.9A