Glød og energi
Mannen som gikk seirende ut av konkurransen heter Burzo Ciprian, og sier tanken har vært å få fram gløden og energien fra Ungdoms-OL og de olympiske vinterleker. Til lekene i februar neste år skal designet produseres i gull, sølv og bronse, og vil for noen av de 1100 deltakerne bli et verdifullt minne fra Ungdoms-OL på Lillehammer.

Glad designer
Bidraget som gikk til topps bærer det passende navnet «To The TOP», og 20 år gamle Ciprian har latt seg inspirere av elementer knyttet til skandinaviske fjell, vinter, is, skøyter, ski og seierspallen i utformingen av vinnerbidraget. Han var høyt oppe da fikk beskjeden om at han hadde vunnet konkurransen: - For meg var det en av de beste følelsene jeg noen gang har hatt. Jeg er utrolig stolt fordi jeg vet at mitt design nå blir en del av OL og Ungdoms-OL historien, sier 20-åringen, som i premie får en drømmetur til lekene i Norge i februar. Der vil han få se sine «egne» medaljer bli delt ut under noen av de 70 medaljeseremoniene som skal finne sted under mesterskapet.

Stor interesse
I kontorene til Ungdoms-OL på Lillehammer gleder de seg over vinnerbidraget – og over interessen for konkurransen som IOC har vært ansvarlig for. - Det kom inn mange flotte utkast fra hele verden, og responsen på konkurransen har rett og slett vært overveldende. Ungdoms-OL skal være av, med og for ungdom, og vi jobber bevisst med å involvere ungdom i alle deler av prosjektet. Derfor har det vært viktig for oss at unge talentfulle designere verden over også har fått muligheten til å være med å utforme medaljene, sier administrerende direktør i Lillehammer 2016, Tomas Holmestad.