Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

koronavirus

Koronaviruset

UKE 7 per 16.02.22: Nasjonalt er 550 pasienter rapportert innlagt i sykehus med påvist covid-19 i uke 6, hvorav 296 (54 %) med covid-19 som hovedårsak til innleggelsen (233 i uke 5).
En veldig lav andel av meldte tilfeller (0,16 %) legges inn i sykehus for covid-19. Årsaken kan være at omikronvarianten gir mindre alvorlig sykdom og flere er godt beskyttet gjennom vaksinasjon.

Hjerte laget i snøen

Opphever nesten alle tiltak

Fra kl. 10.00 lørdag 12. februar ble nesten alle råd og påbud som har vært gjeldende i forbindelse med koronapandemien opphevet.

Illustrasjon av koronaviruset

Koronaviruset

UKE 6 per 09.02.22: Nasjonalt er 462 nye pasienter rapportert innlagt i sykehus med påvist covid-19, hvorav 215 (47 %) med covid-19 som hovedårsak til innleggelsen (mot 217 i uke 4). En veldig lav andel av meldte tilfeller (0,13 %) legges inn i sykehus for covid-19. Årsaken kan være at omikronvarianten gir mindre alvorlig sykdom og flere er godt beskyttet gjennom vaksinasjon

Figurmann med sprøyte

Koronavaksinering trappes ned

Lillehammer kommune trapper ned koronavaksineringen etter vaksinasjonsdagen onsdag 9. februar-22. Kommunen ligger godt an med sin koronavaksinering, så langt er 92,3 prosent av innbyggerne over 18 år fullvaksinert med to doser og 68,7 prosent har også mottatt tredje dose.

- Dersom det fortsatt er personer som ønsker dose 1, 2, 3 eller 4 (alvorlig nedsatt immunforsvar), så er det god kapasitet på vaksinasjonsdagene før nedtrapping, presiserer lederen for koronavaksineringen i Lillehammer, Camilla Møllerløkken Østensen.

koronavirus

Koronaviruset

UKE 5 per 02.02.22: Nasjonalt er det så langt rapportert om 385 nye pasienter innlagt i sykehus med påvist covid-19 i uke 4, hvorav 200 (52 %) med covid-19 som hovedårsak til innleggelsen (uke 3: 153). Det har vært en økning av antall sykehusinnleggelser med covid-19 som hovedårsak siste to uker. Likevel er det en lav andel av registrerte tilfeller (0,12 %) som legges inn på sykehus. Dette skyldes at omikronvarianten gir mindre alvorlig sykdom og flere er godt beskyttet av vaksine.