Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Omsorgsstønad

Generelt om tjenesten

Kriterier/vilkår

Du må ha et særlig tyngende omsorgsarbeid. Momenter som kan tas i betraktning, er:

  • om du arbeider mange timer pr. måned med omsorgsarbeid
  • om omsorgsarbeidet er mer fysisk eller psykisk belastende enn vanlig 
  • om omsorgsarbeidet innebærer mye nattarbeid eller avbrudd i nattesøvnen
  • om omsorgsarbeidet fører til sosial isolasjon og mangel på fritid 

Hvordan få tjenesten:
Søknaden skal komme fra den som yter omsorgen.
Søknaden skjer skriftlig til Tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester.
Søknaden avgjøres av tildelingsteam for omsorgsstønad.
Søkeren vil bli kontaktet for avtale om vurderingsbesøk i hjemmet.
Vedtaket revurderes minst en gang per år, eller når brukers eller hjelper sin situasjon endres.
Den som mottar omsorgsstønad skal gi beskjed dersom tilstanden til den hjelpetrengende endrer seg.
Omsorgsstønad opphører omgående og uten forutgående oppsigelse når den omsorgstrengendes behov bortfaller.

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

Hjelpetilbud i kommunen
aaa

Lover og forskrifter

Kommunen plikter å sørge for denne tjenesten. Det vil si at kommunen må bevilge midler til omsorgslønn på budsjettet. På den annen side vil den enkelte omsorgsyter ikke ha noen automatisk rett på å få omsorgslønn. Se helse- og omsorgstjenesteloven § 3-6 Kommunens ansvar overfor pårørende.

Lover

Forvaltningsloven
Helse- og omsorgstjenesteloven

Retningslinjer

Omsorgslønn (rundskriv)

___

Skjema

Søknaden sendes til

Lillehammer kommune ved
Tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester
Postboks 986
2626 Lillehammer


 

Saksbehandling

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan behandles innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Både omsorgsyter og den hjelpetrengende kan klage på avgjørelsen. Det må klages innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge. 

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester
Telefon:61 10 77 00
Epost:postmottak@lillehammer.kommune.no
Postadresse:Postboks 986 2626 LILLEHAMMER
Besøksadresse:Storgata 51 2609 LILLEHAMMER

Ansvarlig enhet

Avdeling:Tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester
Telefon:61 10 77 00
Epost:postmottak@lillehammer.kommune.no
Postadresse:Postboks 986 2626 LILLEHAMMER
Besøksadresse:Storgata 51 2609 LILLEHAMMER
Åpningstid:0800-1530

Andre opplysninger

Oppdatert:2021-02-16 10:52
Gyldig fra2011-10-25
Gyldig til2021-12-31