Leder er Lise Haugstad.

Nestleder er Terje Erlandsen.

Reglement for Lillehammers råd for personer med funksjonsnedsettelse

De bestemmelser som her følger, kommer i tillegg til fellesbestemmelsene i reglement for folkevalgte organer, del I, som gjelder for alle kommunale organer opprettet i medhold av kommuneloven kap. 5.

Reglementet er vedtatt i kommunestyret 28.09.23.

Gjeldende fra og med kommunevalgperioden 2023-2027.

1. Hjemmel

Råd for personer med funksjonsnedsettelse er et lovpålagt organ valgt av kommunestyret i medhold av kommuneloven § 5-12 med tilhørende forskrift om kommunale og fylkeskommunale råd for eldre, personer med funksjonsnedsettelse og ungdom (forskrift om medvirkningsordninger).

Rådet er å regne som et «annet kommunalt organ» jf. kommuneloven § 5-2 og medlemmene som folkevalgte, jf. kommuneloven § 5-1 fjerde ledd.

Reglementet for rådet er hjemlet i kommuneloven § 5-13 om reglement for folkevalgte organer og kommuneloven § 11-12 om reglement for saksbehandling i folkevalgte organer.

2. Formål og oppgaver

Rådet er et rådgivende organ for kommunen og har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder personer med funksjonsnedsettelse. Rådet kan ta opp saker på eget initiativ. Se for øvrig § 2 i forskrift om medvirkningsordninger.

Personer med funksjonsnedsettelse skal sikres åpen, bred og tilgjengelig medvirkning i arbeidet med saker som er viktige for personer med nedsatt funksjonsevne.

Rådet for personer med funksjonsnedsettelse er et rådgivende organ for Lillehammer kommune i spørsmål som angår personer med funksjonsnedsettelse og deres levekår.

Rådet skal gis mulighet til å uttale seg i alle saker som omhandler personer med funksjonsnedsettelse og deres levekår, og kan på eget initiativ ta opp aktuelle problemstillinger. Særlig viktig er:

  • Kommuneplanen
  • Økonomi- og handlingsplan
  • Årsbudsjett
  • Sektorplaner

Spesielt skal saker som omfatter tilgjengelighet/universell utforming, arbeid mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne, og tjenester for personer med nedsatt funksjonsevne, fremmes for rådet.

De enkelte sektorer skal påse at saker og problemstillinger som angår personer med funksjonsnedsettelse og deres levekår blir forelagt rådet.

3. Valg og sammensetning

Kommunestyret skal selv velge et råd for personer med funksjonsnedsettelse, jf. kommuneloven § 5-12 første ledd.

Kommunestyret vedtar sammensetningen av råd for personer med funksjonsnedsettelse og bestemmer også hvor mange medlemmer og varamedlemmer rådet skal ha, jf. forskrift om medvirkningsordninger § 3 første ledd.

Organisasjoner som representerer personer med funksjonsnedsettelse har rett til å fremme forslag om medlemmer til eldrerådet som representerer deres interesser, jf. forskrift om medvirkningsordninger § 3 andre ledd.

Rådet velger selv sin leder og nestleder blant medlemmene, jf. forskrift om medvirkningsordninger § 3 tredje ledd.

Det er ikke er krav om at en må være folkeregistrert som bosatt i kommunen eller i en av kommunene i fylket, for å kunne velges til å sitte i råd for personer med funksjonsnedsettelse. For valg av medlemmer til rådene gjelder dermed ikke valgbarhetskravene i kommuneloven, jf. kommuneloven § 7-2.

Rådet kan opprette arbeidsutvalg med medlemmer som er valgt blant medlemmene av rådet. Rådet kan selv når som helst omorganisere eller nedlegge slike utvalg, jf. kommuneloven § 5-12 femte ledd. Arbeidsutvalg kategoriseres som andre kommunale organer. Som for andre kommunale organer gjelder de samme reglene som for folkevalgte organer, jf. § 5-2 tredje ledd. Det betyr blant annet at arbeidsutvalg må følge saksbehandlingsreglene i kommuneloven kapittel 11, og medlemmer må velges i tråd med valgreglene i kommuneloven kapittel 7. Rådet fastsetter selv reglement for arbeidsutvalg det selv oppretter, jf. kommuneloven § 5-13.

Funksjonstiden for rådet følger den kommunale valgperioden. Etter et kommunevalg sitter rådet til kommunestyret har valgt nytt råd for den kommende perioden. Dersom nytt råd ikke er valgt innen 31. desember i valgåret, oppløses det sittende rådet. Det betyr at kommunestyret senest må ha valgt nytt råd innen årsskiftet i valgåret.

Rådet skal ha slik sammensetning:

  • Fem representanter for interesseorganisasjoner for personer med funksjonsnedsettelse med vararepresentanter i kronologisk rekkefølge. En skal tilstrebe bredest mulig representasjon fra organisasjoner som representerer personer med funksjonsnedsettelse.
  • To politisk valgte medlemmer, hvorav minst ett er fast medlem i kommunestyret, mens den andre kan være varamedlem i kommunestyret. For disse to velges også personlige vararepresentanter.

4. Sekretariat

Rådet skal gis tilstrekkelig sekretariatshjelp, jf. forskrift om medvirkningsordninger § 3 fjerde ledd. Rådet har rett til å uttale seg om sekretariatets arbeidsform og fullmakter før kommunedirektøren nedsetter et sekretariat, jf. forskrift om medvirkningsordninger § 3 femte ledd.

5. Saksbehandling

Reglement for folkevalgte organer i Lillehammer kommune, del I, gjelder for alle folkevalgte organer i Lillehammer.

Leder for rådet, i dens fravær nestleder, leder rådets drøftinger og har ansvar for at det skjer en forsvarlig behandling av sakene.

Rådet har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder personer med funksjonsnedsettelse, jf. forskrift om medvirkningsordninger § 2 andre ledd. Rådet skal motta sakene på et så tidlig tidspunkt i saksbehandlingen at uttalelsene fra rådet har mulighet til å påvirke utfallet av saken. Rådet kan også ta opp saker på eget initiativ, jf. forskrift om medvirkningsordninger § 2 tredje ledd.

Rådet skal ikke behandle saker som gjelder avgjørelser overfor enkeltpersoner, jf. forskrift om medvirkningsordninger § 2 fjerde ledd.

Leder for rådet kan, i samråd med administrasjonen be om at saksbehandler(e) møter i møter for å svare på spørsmål og gi en eventuell utfyllende redegjørelse for saken, eller andre aktuelle orienteringer.

Rådet kan også invitere representanter for aktuelle foreninger m.m. til å orientere om relevante problemstillinger.

Kommunestyret vedtar budsjett for rådets virksomhet etter at rådet har uttalt seg i saken.

6. Årsmelding

Rådet skal hvert år utarbeide en årsmelding som skal legges frem for kommunestyret, jf. forskrift om medvirkningsordninger § 2 femte ledd.

7. Godtgjøring

Rådets medlemmer tilstås godtgjøring i samsvar med regler vedtatt av kommunestyret. Reglene finnes i forskrift om folkevalgtes arbeidsvilkår i Lillehammer kommune.

8. Taushetsplikt

Fortrolige opplysninger som mottas i forbindelse med behandling av saker i kommunen må respekteres og ikke brukes til personlig vinning. For alle saker som er unntatt offentlighet, gjelder taushetsplikt for de taushetsbelagte opplysningene. Taushetsbelagte opplysninger skal ikke formidles til uvedkommende.

9. Møte- og talerett 

Rådsleder, eller den som blir utpekt av rådet, har møte- og talerett i folkevalgte organer ved behandling av rådets årsmeldinger, samt i andre saker rådet har hatt til behandling og som står på det aktuelle organets saksliste. Rådet må i forkant av det aktuelle møtet melde hvilke saker det ønsker å uttale seg om. Taleretten innebærer at man får ordet én gang ved oppstart av debatten for å begrunne og synliggjøre rådets behandling. Taletiden begrenses til 5 minutter, men kan utvides av det folkevalgte organet som skal behandle saken rådet skal uttale seg om.

10. Ikrafttredelse

Reglementet trer i kraft fra og med det konstituerende møtet i kommunestyret for perioden 2023-2027.

Årsmeldinger

Årsmeldingen for 2023 ble lagt fram for kommunestyret den 22.2.2024. 

rsmelding-2023-rdet-for-personer-med-funksjonsnedsettelse.2254093.130d04cbe3.pdf (lillehammer.kommune.no)

Lovverk