Salgsstedets registreringsplikt

I henhold til tobakksskadeloven §4 er det salgsstedet selv som har registreringsplikt. For å registrere en virksomhet må du ha en bestemt rolle i virksomheten - daglig leder, styrer eller lignende. 

Salg av tobakksvarer og tobakkssurrogater til forbruker uten registrering i registeret er forbudt. 

Plikten til å registrere virksomheten gjelder både permanente salgssteder, salgssteder som selger deler av året og salgssteder for en enkelt anledning.

  • Dersom virksomheten har flere salgssteder skal alle salgsstedene registreres. 
  • Ved endringer i faktiske forhold på salgsstedet plikter virksomheten å endre opplysningene i registeret innen 30 dager. 

Ønsker du å registrere din virksomhet eller endringer i din virksomhet gå til Tobakkssalgs- og bevillingsregisteret

Kommunens tilsynsplikt

Kommunene skal føre tilsyn med fysiske salgssteder og Helsedirektoratet skal føre tilsyn med grossister og utvalgte steder. Tilsynsplikten fremgår av tobakksskadeloven §7, samt tobakkssalgsforskriften §16

Det skal føres tilsyn så ofte behovet tilsier, likevel slik at hvert salgssted skal kontrolleres minst én gang årlig. Sammenlagt er kommunen forpliktet til å utføre minst to ganger så mange kontroller som det er salgssteder i kommunen. 

Kommunen skal føre tilsyn med at registrerte detaljister overholder følgende bestemmelser i tobakksskadeloven

  • Salg av tobakksvare (aldersgrense, selvbetjening, gratisutdelig og rabatt) jf. §§17-21
  • Reklameforbudet inkl. sponsing og oppstillingsforbudet jf. §§22-24
  • Krav til merking og utforming av tobakksvarer (standardiserte pakninger, helseadvarsler, minstestørrelser) jf. §§ 30-33
  • Forbudet mot salg av tobakksvarer og tobakkssurrogater som ikke er lovlig importert eller kjøpt fra registrerte grossister jf. §4, 4.ledd
  • Salg i strid med salgsforbudet jf. §9
  • Forbud mot enkelte produktkategorier jf. §42

Tilsynet skal særlig ha fokus på aldersgrensebestemmelsene og krav til internkontroll.

Reaksjonsformer

Reaksjonsformer ved brudd på regelverket fremgår av tobakksskadeloven §§8 og 9

Kommunen kan pålegge retting og tvangsmulkt jf. §8 eller salgsforbud etter §9. 

Gebyr for salgssteder

Med hjemmel i tobakkssalgsforskriften §24 kan tilsynsmyndigheten kreven en årlig avgift fra salgssteder av tobakksvarer og tobakkssurrogater til forbruker. Avgiften skal dekke utgiftene med tilsynet. 

  • ​Faste salgssteder kr. 4500,- 
  • Midlertidige salgssteder kr. 1200,- 

Tilsynsmyndigheten er gitt kompetanse til å fastsette en lavere avgift dersom avgiften anses dekkende for tilsynsplikten. 

Lillehammer kommune har justert den årlige avgiften for faste salgssteder til kr. 1500,-. 

  • Den årlige avgiften reduseres imidlertid med mulighet for behov til å justere opp i årene fremover. 
 

Klage

Enkeltvedtak fattet av kommunen etter §§8 og 9 kan påklages til Fylkesmannen jf. tobakksskadeloven §11, samt folkehelseloven kapittel 3 §19