Kommunestyret

Vedtak om eiendomsskatt er en del av kommunens budsjettbehandling og gjøres normalt høsten før skatteåret. Kommunestyret tar hvert år stilling til bruk av bunnfradrag ved beregning av eiendomsskatt. Fra og med 2007 har bunnfradraget vært 550 000 kr. pr. boenhet. Bunnfradraget påvirker ikke takseringsarbeidet.

 

Skattegrunnlag

Utgangspunktet for den enkeltes eiendomsskatt er en forutgående taksering av eiendommen der både tomt, bygning og faste anlegg og installasjoner inngår i takstgrunnlaget. Dette gjøres i nært samarbeid med eier som kan være tilstede under besiktigelsen og som inviteres til å komme med korrigeringer av evt. feil og mangler knyttet til faktaopplysningene om eiendommen. I henhold til loven skal den nye taksten legges til grunn i minst 10 år.

 

Skattetakstnemnd

Det er skattetakstnemnda som er ansvarlig for takseringen. Klager på eiendomsskatt blir behandlet av skattetakstnemnda. Nemnda har tre medlemmer og er oppnevnt av kommunestyret.

 

Sjablonverdier

På grunnlag av faktainformasjon og vurderinger som er hentet inn ( omsetningstall, husleienivå og gjenanskaffelsesverdier ), fastsetter skattetakstnemnda også såkalte sjablonverdier for de ulike eiendomstyper ( priser pr. kvm ). Disse verdiene inkluderer etasjefaktorer for hovedetasje(r), underetasje, kjeller og loft samt sonefaktorer innen kommunen etter en analyse av verdiutviklingen på tomter og bygninger. For at loftsarealet skal tas med i beregningen, må det være minst 190 cm høyde i en bredde på min. 60 cm. Samme takhøyde gjelder for kjeller.

 

Andre faktorer

Eiendomsskatten skal gjenspeile eiendommens verdi. For å sikre mest mulig likebehandling i beregning av eiendomsskatten, legges det vekt på forholdene rundt eiendommen ( støy/forurensing, utsikt, adkomst m.m. ), de såkalte ytre faktorer og forhold på selve eiendommen ( eiendommens beskaffenhet, beliggenhet, adkomst, bygningens alder, vedlikehold etc.), de såkalte indre faktorer.

 

Skattesats

Etter loven skal eiendomsskatten være minst kr. 2 og ikke mer enn kr. 7 for hver kr. 1.000 av takstverdien, altså mellom 2 og 7 promille av taksten. Kommunestyret har vedtatt dagens skattesats til å være 3,82 promille for bolig og 4,84 promille for næringsvirksomhet.

 

Skattebeløpet

Endelig skattebeløp fremkommer således ved å ta samlet takseringsverdi ( summen av utregnet tomteverdi + verdi av bygningens bruksareal ( areal innenfor yttervegger )) multiplisert med de ulike faktorer på stedet, fratrukket evt. bunnfradrag og denne sluttsum multiplisert med aktuell skattesats.

 

Skatteseddel

Før eiendomsskatten faktureres, sendes det ut en såkalt skatteseddel der alle elementene som bygger opp til endelig eiendomsskatt er postert, med arealtall for eiendommen, sjablonverdier og de ulike faktorer for vurderingen av eiendommen. Gjennom denne skatteseddelen kan man følge utregningen av den enkeltes eiendomsskatt og samtidig foreta en siste kontroll av de faktiske opplysninger om eiendommen.

 

Fritak og klage

Kommunestyret kan i visse tilfeller etter søknad gi fritak for eiendomsskatt. Nærmere om dette i punktet om fritak. Dersom du vil klage på eiendomsskatten skal dette skje skriftlig (brev eller epost) innen tre uker etter utleggelse til offentlig ettersyn. Nærmere om dette i punktet om klagebehandling.

 

Utsendelse av faktura

Eiendomsskatten faktureres årlig i fire terminer hvorav to terminer sammen med de øvrige kommunale gebyrer.

 

Selv om du har fremsatt klage og klagen ikke er ferdigbehandlet, ber vi om at fakturaen du får tilsendt betales innen forfall, dersom du ikke har inngått avtale om betalingsutsettelse.

 

Eventuelle korrigeringer blir utført i forbindelse med utsending av senere terminer.

 

Kontaktinformasjon

Dersom du har spørsmål til takst eller skatt kan du ringe telefon 61 05 07 77.

Denne telefonen er betjent mandag-fredag kl.09.00 -15.00.

Adresse for skriftlige henvendelser og klager:

Lillehammer kommune

Eiendomsskattekontoret

Postboks 986

2626 Lillehammer

 

E-post: eiendomsskatt@lillehammer.kommune.no