Kommunedirektørens ledergruppe besluttet på bakgrunn av dette følgende føringer for ansatte og folkevalgte:
• TikTok og Telegram skal ikke benyttes på kommunens IKT-utstyr som er tilknyttet kommunens IKT-løsninger.
Med kommunens IKT-utstyr menes tjenestetelefon (fullfinansiert av arbeidsgiver), arbeidstelefon (vakttelefon), nettbrett, bærbare eller faste datamaskiner.
Med kommunens IKT-løsninger menes e-post, kalender, Teams, One Drive, Sharepoint med mer.
Dersom TikTok og Telegram allerede er installert, skal appene avinstalleres.
• Det forventes at ansatte som har tjenestemobiler i kombinasjon med privat bruk OG som har tilkobling til kommunens IKT-løsninger avinstallerer TikTok og Telegram.
Dersom det skulle være et tjenstlig behov for TikTok eller Telegram i jobbsammenheng, kan sikkerhetsproblematikken løses ved å installere appene på en separat enhet som ikke får tilgang til virksomhetens interne systemer.
Risiko og sårbarhet i disse spørsmålene blir fortløpende vurdert og eventuelle tiltak følges opp.
Ved eventuelle spørsmål, ta kontakt med kvalitet- og sikkerhetssjef bjorn.kristiansen@lillehammer.kommune.no