Omsorgsstønad
Generelt om tjenesten
Kriterier/vilkår
Du må ha et særlig tyngende omsorgsarbeid. Momenter som kan tas i betraktning, er:
- om du arbeider mange timer pr. måned med omsorgsarbeid
- om omsorgsarbeidet er mer fysisk eller psykisk belastende enn vanlig
- om omsorgsarbeidet innebærer mye nattarbeid eller avbrudd i nattesøvnen
- om omsorgsarbeidet fører til sosial isolasjon og mangel på fritid
Hvordan få tjenesten:
Søknaden skal komme fra den som yter omsorgen.
Søknaden skjer skriftlig til Tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester.
Søknaden avgjøres av tildelingsteam for omsorgsstønad.
Søkeren vil bli kontaktet for avtale om vurderingsbesøk i hjemmet.
Vedtaket revurderes minst en gang per år, eller når brukers eller hjelper sin situasjon endres.
Den som mottar omsorgsstønad skal gi beskjed dersom tilstanden til den hjelpetrengende endrer seg.
Omsorgsstønad opphører omgående og uten forutgående oppsigelse når den omsorgstrengendes behov bortfaller.
Lover og forskrifter
Kommunen plikter å sørge for denne tjenesten. Det vil si at kommunen må bevilge midler til omsorgslønn på budsjettet. På den annen side vil den enkelte omsorgsyter ikke ha noen automatisk rett på å få omsorgslønn. Se helse- og omsorgstjenesteloven § 3-6 Kommunens ansvar overfor pårørende.
Lover
ForvaltningslovenHelse- og omsorgstjenesteloven
Retningslinjer
Omsorgslønn (rundskriv)___
Skjema
Søknaden sendes til
Lillehammer kommune ved
Tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester
Postboks 986
2626 Lillehammer
Saksbehandling
Saksbehandling
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan behandles innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Både omsorgsyter og den hjelpetrengende kan klage på avgjørelsen. Det må klages innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Kontaktinformasjon
Kontaktavdeling
Avdeling: | Tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester |
Telefon: | 61 05 05 48 |
Epost: | postmottak@lillehammer.kommune.no |
Postadresse: | Postboks 986 2626 LILLEHAMMER |
Besøksadresse: | Storgata 51 2609 LILLEHAMMER |
Ansvarlig enhet
Avdeling: | Tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester |
Telefon: | 61 05 05 48 |
Epost: | postmottak@lillehammer.kommune.no |
Postadresse: | Postboks 986 2626 LILLEHAMMER |
Besøksadresse: | Storgata 51 2609 LILLEHAMMER |
Åpningstid: | 0800-1530 |
Andre opplysninger
Oppdatert: | 2021-02-16 10:52 |
Gyldig fra | 2011-10-25 |
Gyldig til | 2021-12-31 |