De bestemmelser som her følger, kommer i tillegg til fellesbestemmelsene i reglement for folkevalgte organer, del I, som gjelder for alle kommunale organer opprettet i medhold av kommuneloven kap. 5.

Reglementet er utarbeidet i tråd med vedtak i kommunestyret 14.06.23.

Gjeldende fra og med kommunevalgperioden 2023-2027.

1. Valg og sammensetning

Formannskapet skal ha 13 medlemmer med varamedlemmer. 

Medlemmene og varamedlemmene velges for fire år av og blant kommunestyrets medlemmer. Blant medlemmene velger kommunestyret ordfører og varaordfører. Valgene gjelder for hele valgperioden. 

2. Myndighet og ansvarsområde

Formannskapet har avgjørelsesmyndighet i alle saker så sant ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak.

Formannskapets arbeids- og ansvarsområde er følgende:

  • Fremme forslag til økonomiplan, kml. § 14-3, tredje ledd, første punktum.
  • Fremme forslag til årsbudsjett, kml. § 14-3, tredje ledd, første punktum.
  • Fremme forslag til årsregnskap og årsberetning, kml. 14-3, tredje ledd, første punktum.
  • Kan tildeles vedtaksmyndighet i alle saker hvis ikke annet følger av lov, kml. § 5-6, femte ledd.
  • Treffe vedtak i saker som skulle vært gjort i et annet organ når det er nødvendig at vedtak treffes så raskt at det ikke er tid til å innkalle dette, kml. § 11-8, første ledd.
  • Behandling av økonomisaker som nevnt i § 14-3 tredje ledd og til skattevedtak, kml. § 5- 6, femte ledd.
  • Formannskapet er Lillehammer kommunes kommuneplanutvalg, og har ansvar for koordinering og overordnet planlegging av kommuneplanarbeid etter plan- og bygningsloven § 3-3, jfr. kml. § 5-7. Formannskapet har ansvar for planstrategi og saker tilhørende kommuneplanens samfunnsdel.
  • Tildeling av salgs- og skjenkebevillinger i prinsipielle saker etter alkoholloven §1-7.
  • Klageorgan ift. kommunedirektørens delegerte vedtak etter alkoholloven.
  • Eventuelle andre lover som forutsetter politisk behandling, men ikke nødvendigvis av kommunestyret selv
  • Formannskapet er kommunens næringsutvalg
  • Formannskapet har et overordnet ansvar for temaene innovasjon, samfunn og innbyggerdialog, jf. sak.

3. Praktiske bestemmelser

Formannskapet holder møte i alminnelighet hver 14. dag, og ellers når det selv bestemmer det, når ordføreren finner det nødvendig eller minst 1/3 av medlemmene krever det.

Møter i formannskapet som avholdes på rådhuset strømmes og gjøres tilgjengelig på kommunens nettsider.


 

Les reglementet i PDF-format

Om du ønsker å lese reglementet i PDF-format, kan du laste ned håndboken for folkevalgte.