De bestemmelser som her følger, kommer i tillegg til fellesbestemmelsene i reglement for folkevalgte organer, del I, som gjelder for alle kommunale organer opprettet i medhold av kommuneloven kap. 5.

Reglementet er utarbeidet i tråd med vedtak i kommunestyret 14.06.23 og.

Gjeldende fra og med kommunevalgperioden 2023-2027.

1. Valg og sammensetning

Kommunestyret har for valgperioden 2023-2027 vedtatt at det politiske arbeidet skal organiseres i tre utvalg, i tillegg til det lovpålagte kontrollutvalget (se eget reglement). Utvalgene er opprettet jf. kommuneloven §§ 5-1 punkt d og 5-7.

Utvalgene har følgende betegnelser og medlemstall:

  • Utvalg for oppvekst, utdanning og kultur: 7 medlemmer med varamedlemmer
  • Utvalg for helse og velferd: 7 medlemmer med varamedlemmer
  • Planutvalget: 9 medlemmer med varamedlemmer

Kommunestyret velger selv en leder, en nestleder og øvrige medlemmer og varamedlemmer til utvalgene. Medlemmene velges så langt det er mulig, blant kommunestyrets medlemmer.

2. Utvalgenes vedtaksmyndighet og ansvarsområder

Utvalgenes myndighet er bestemt av loven, det til enhver tid gjeldende delegeringsreglement, og eventuelle vedtak i kommunestyret. Utvalgenes ansvarsområder følger av loven, samt kommunestyrets vedtak.

For perioden 2023-2027 følger utvalgenes ansvarsområder av kommunestyrets vedtak 25.5.2023 sak 45/23 om politisk organisering. Ansvarsområdene er delt inn basert på ulike sektorer, saksfelt og tjenestetyper kommunen ivaretar. Oversikten er ikke utfyllende. I enkeltsaker vil det være nødvendig med en dialog mellom administrasjonen, ordfører og de ulike utvalgslederne for å avklare et hensiktsmessig opplegg for den politiske behandlingen.

Planutvalget

  • Kommunal planlegging etter plan- og bygningslovens kapittel 10 til 12 (med unntak av kommuneplanens samfunnsdel og planstrategi som legges til formannskapet)
  • Reguleringsplaner
  • Dispensasjoner fra Kommuneplanen
  • Klagebehandling i regulerings- og byggesaker
  • Risiko og sårbarhet (ROS)
  • Veg og trafikk
  • Byggesak
  • Plan og miljø
  • Vann og avløp
  • Park og idrett
  • Eiendom
  • Landbrukskontoret
  • Sosial boligbygging
  • Grendeutvalg
  • Lillehammer kirkelige fellesråd
  • Klima og miljø

Utvalg for helse og velferd

  • Lillehammer helsehus
  • Hjemmetjenesten
  • Tilrettelagte tjenester
  • Rehabilitering
  • Tildeling
  • Legehelsetjenester
  • Psykisk helse og rus
  • Meierigården

Utvalg for oppvekst, utdanning og kultur

  • Grunnskole
  • Barnehage
  • Barnevern
  • NAV
  • Lillehammer læringssenter
  • Helsestasjonen
  • Kulturskolen
  • Kultur
  • Trygg oppvekst
  • Lag og foreninger
  • Integrering

Arbeidet i utvalgene skal bidra til å styrke de folkevalgtes innflytelse på viktige saker og vitalisere den politiske prosessen fram mot beslutninger i kommunestyret.

Hovedoppgaven for utvalgene er å forberede kommunestyrets behandling av sakene og legge fram en innstilling for kommunestyret.

Utvalgene skal ha hovedfokus på sine områders utviklingsperspektiv og oppgaver i vedtatt årsbudsjett.

Utvalgene har vedtaksmyndighet i følgende sakstyper:

  • Myndighet delegert iht. delegeringsreglement
  • Utvalgene skal kunne sende saker som tilhører deres fagområder på høring og behandle saker som har vært på høring, så sant dette ikke kommer i konflikt med bestemmelser i loven.
  • Behandling av administrative rapporter som gjelder de respektive sektorer og som ikke trenger å gå videre til kommunestyret.
  • Vedta høringsuttalelser på vegne av kommunen innenfor utvalgets fagområder (dersom det anses viktig at kommunen gir et svar, men ikke nødvendig at kommunestyret står bak høringsuttalelsen)

Utvalgene kan innstille direkte til kommunestyret:

  • I saker innenfor sitt ansvarsområde som ikke har økonomiske konsekvenser.
  • I saker med økonomiske konsekvenser innenfor vedtatt budsjett for området. Dette innebærer at utvalgene, etter innstilling fra administrasjonen, får myndighet til å innstille direkte til kommunestyret når det gjelder omdisponeringer innenfor sine respektive sektorers vedtatte budsjettrammer.

I saker som ikke har dekning innenfor vedtatt årsbudsjett eller økonomi- og handlingsplan, innstiller utvalgene til formannskapet.

3. Praktiske bestemmelser

Utvalgene holder møte i alminnelighet én gang pr. måned, og ellers når det selv bestemmer det, når ordføreren / utvalgsleder finner det nødvendig eller minst 1/3 av medlemmene krever det.

4. Utvalgsleders rolle

Utvalgslederen, i dennes fravær nestlederen, leder utvalgets drøftinger og har ansvar for at det skjer en forsvarlig behandling av sakene i innenfor en rimelig tidsramme. 

Lederen skal følge og ha oversikt over hele den politiske saksforberedelsen på utvalgets saksfelt, og ivareta kontakten mot ordfører og kommunedirektøren.  Utvalgslederen kaller inn til møtene.

5. Administrasjonens rolle

Administrasjonen ivaretar sekretæroppgaven for utvalgene. I møtene møter kommunalsjef på vegne av kommunedirektøren. Utvalgsleder kan, i samråd med kommunedirektøren / kommunalsjef, bestemme at saksbehandler(e) møter i møtet for å svare på spørsmål og gi en eventuell utfyllende redegjørelse for saken.

6. Saksbehandlingen

Utvalgene kan ved sin behandling av sakene vedta å få sakene ytterligere belyst på ulike måter:

  • Innkalle berørte organisasjoner i og utenfor kommuneorganisasjonen og interessegrupper til utvalget for å redegjøre for sitt syn i aktuelle saker
  • Møtepunkter med ledere i kommunen.
  • Befaringer
  • Arrangere åpne høringer i saker av stor betydning der de ønsker å komme i aktiv dialog med befolkningen før saken fremmes for et samlet kommunestyre
  • På henvendelse kan utvalgene motta delegasjoner fra berørte grupper eller andre interessenter. Forutsetningen for at eksterne interesser møter et samlet utvalg, er at den aktuelle saken er til behandling i utvalget

7. Opplæring

I alle utvalg skal det tidlig i valgperioden være et opplegg for informasjon og opplæring tilpasset utvalgenes fagområder. Det konkrete opplegget vil variere mellom utvalgene, men bør utarbeides i samråd mellom utvalgsleder og aktuell kommunalsjef.


 

Les reglementet i PDF-format

Om du ønsker å lese reglementet i PDF-format, kan du laste ned håndboken for folkevalgte.