Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
  Lytt til teksten

Brukerrepresentasjon

En brukerrepresentant er en person som har erfaring med å være pasient eller pårørende og som ønsker å dele sine erfaringer til bruk i kommunenes forbedringsarbeid.

Denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Om brukerrepresentasjon

En brukerrepresentant er en person som har erfaring med å være pasient eller pårørende og som ønsker å dele sine erfaringer til bruk i kommunenes forbedringsarbeid. Det er som regel knyttet til ulike typer råd- og utvalg. I kommuner og helseforetak er brukerrepresentasjon betegnelsen på et samarbeid med interesseorganisasjoner. Kommuner har blant annet en lovpålagt plikt til å etablere ”Råd for personer med nedsatt funksjonsevne”.  den nye helse- og omsorgsloven (2011), er det pålagt kommuner å ha ordninger hvor brukerorganisasjonene er representert i utviklingen av tjenestetilbudet. (Nasjonalt senter for erfaaringskompetanse)

Les mer:
Brukerkompetanse (mestring.no)
Ord og begreper (Nasjonalt senter for erfaringskompetanse)
 

Veiledning og opplæring

Når det gjelder kompetanseheving for brukerrepresentanter, har både helsetjenesten og brukerorganisasjonene et ansvar. Det er stor variasjon i hva som tilbys med tanke på omfang, innhold og form. Vi arrangerer workshop 25. mai 2021 med tema: brukerrepresentasjon. Du finner mer informasjon og kan melde deg på workshopen her.

Gratis nettkurs: Opplæring for brukerrepresentanter på systemnivå

Publisert 10.12.2020 av | Oppdatert 09.02.2022
jobb_500x500

Kontaktinformasjon

Koordinator for interkommunalt samarbeid psykisk helse og rus:
Kirsti H. Engan-Skei
 Telefon: 911 34 653

Skjema